Již v pÅ™edeÅ¡lých ÄláncÃch jsme si rozebrali historii filmového hororu a nynà se podÃváme blÞe na jiné státy mimo tradiÄnà USA, které nás oblažily nÄ›ÄÃm jako je filmový horor. Nemůžeme si zde jmenovat naprosto vÅ¡e, takže výbÄ›r bude opravu namátkový.Â
ZaÄÃt by se mohlo Godžirou. Že netuÅ¡Ãte, co to je? Ale urÄitÄ› ji znáte, jen pod modernÄ›jÅ¡Ãm názvem Godzila. Ale původnÄ› se to monstrum skuteÄnÄ› nazývalo Gojira nebo Godžira. Objevilo se v Japonsku v roce tisÃc devÄ›t set padesát ÄtyÅ™i a byl to obřà jeÅ¡tÄ›r probuzený lidskou aktivitou. Â
Jako horor mÄ›l snÃmek velký úspÄ›ch a nebylo se co divit, že se natáÄely dalšà a dalšà filmy. A aby to nebylo tak nudné, pÅ™idávala se dalšà monstra. Takže se jich v jednom filmu seÅ¡lo klidnÄ› i vÃce. ToÄilo se jako ve fabrice na běžÃcÃm páse, a aby toho nebylo málo, pÅ™iÅ¡la konkurence. Film Gappa pÅ™inášà dalšà velkou potvoru do kin. A zaÄÃná se to hrnou jako voda na Roubalův statek. Â
Jen namátkou vyjmenujme dalšà snÃmeÄky, tak tÅ™eba, „Godzilla, Ebirah, Mothra: Velký souboj v JižnÃch moÅ™Ãch“, nebo „Godzilla, Minilla, Gabara: Útok vÅ¡ech monster“. V Å¡edesátých létech, a jeÅ¡tÄ› i sedmdesátých bylo tÄ›chto filmů hodnÄ›. A do toho vÅ¡eho obÅ™Ãho zmatku pÅ™iÅ¡el také King Kong. Ale ten nebyl hororem japonským, takže o nÄ›m pÅ™ÃÅ¡tÄ›. Â
Japonská kinematografie nás samozÅ™ejmÄ› nezahrnula pouze monstry. NatáÄely se i klasické horory, takzvané duchaÅ™ské a samozÅ™ejmÄ› i s klasickými straÅ¡idly. Namátkou vyberme napÅ™Ãklad povÃdkový snÃmek „Kwaidan“, kterým nás oblažil pozdÄ›ji slavný Masaki Kobayashi. Dalšà hodnÄ› podivný horor je „Jigoku“, nebo z novÄ›jÅ¡Ãch pak „Ringu“, který znáte jistÄ› vÅ¡ichni v americké verzi s názvem „Kruh“. Â
Samostatnou kapitolou jsou gore horory, takzvané splattery, nebo slashery. Japonská kinematografie nám jistÄ› pÅ™ipravà jeÅ¡tÄ› nejedno pÅ™ekvapenà v podobÄ› kvalitnÃch filmů.Â